Game changer

Hallo, bloggen.

N er det mandag, og en ny uke p praksisplassen fortsetter. Forrige uke var ganske lrerikt og morsomt, og det har gjort meg mer reflektert i forhold til digitalisering. Jeg har for eksempel dannet noen refleksjoner rundt de arbeidsoppgavene vi har vrt med p, men ogs generelt fremtidsrettet. Jeg skal prve forklare det s dere skjnner litt hva jeg mener. 

Mye av tankene mine har dreid seg om fra undervisning til lring. Nr jeg tenker p undervisning s ser jeg for meg en foreleser som str foran klassen og videreformidler kunnskapen videre. Uten vite om det han/hun videreformidler egentlig blir lrt! Er det ikke vanlig da stille seg sprsmlet hvor effektivt er dette? og hvorfor skjer det ingen endringer? Vi har jo lest mange artikler i pensum som nettopp har dreid seg om den nye rollen lreren fr p grunn av teknologien som kommer inn i klasserommene, men likevel pakker vi inn gammelt stoff inn i det nye og er fornyd med det! 

Game changer er et begrep jeg har hrt mye siden jeg begynte p praksis. Og det er jo nettopp det digitalisering i undervisning er. Det er en helt ny mte tenke p nr vi skal bruke dette i lring. Viktigheten av sette digitale ml for fremtidens undervisning uansett instutisjon blir megaviktig!! Det er som veilederen vr sier gang p gang; Du er ikke ferdig utlrt nr du har ftt deg en utdanning, vi trenger mer kompetanse (dette er alts ikke ordrett, det er det jeg husker snn ca.)  Vi m kunne se relevansen mellom teknologi og lringsutbyttet og jobbe mot disse mlene. For kunne gjre det s kan vi ikke bare overfre det gamle i det nye (her digitale verkty) og si oss fornyde med det. 

En srlig yepner var seminaret vi var p onsdag. Vi dro til Vitenparken i s for vre med p et foredrag om 3D visualisering og lring, i regi av NorgesUniversitet. Flere av deltakerene viste hvordan de hadde brukt VR, MR og andre digitale verkty for lring.Spesielt godt likte jeg foredraget av Jo Jrgen Stordal som presenterte MR (mixed reality). Du kan lese mer om prosjektet deres her. Etter foredraget hans er jeg overbevist om at DETTE kommer til ta over marked, og det kommer til endre vr tenkning av lring og undervisning til de grader. Vi ser nytteverdien av de ulike verktyene, men vi klarer ikke helt enda lage en sti for kunne skape gode lringsutbytte av digitale verkty. Og hva er vel bedre sted starte enn heve digitalkompetansen til ansatte? 

Da lurer jeg p du som leser dette; nr vi fr digitale lringsmilj, som forutsetter nye lringsutbytter, hvordan kan vi planlegge lring da?  





          


#ped4580 #kritiskrefleksjon #gamechanger #praksis #UiO 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

gizemipraksis

gizemipraksis

23, Oslo

Kategorier

Arkiv

hits